SYSTEM OCENY STUDENTÓW
na zajęciach "Ćwiczenia obserwacyjne"


Studenci na moich zajęciach są oceniani w systemie punktowym. Każdy zaczyna od zerowej ilości i ma na celu zgromadzenie jak największej liczby punktów.

kryterium ilość punktów komentarze
obecność na zajęciach 40 przy 15 zajęciach na semestr daje to 2.66 punktów za zajęcia
raport I 20 raport prostszy, wykonywany w połowie semestru
raport II 40 raport trudniejszy, wykonywany pod koniec semestru
przekroczenie terminu oddania pracy -2 / dobe najlepiej oddawać w terminie :)
praca na zajęciach 1-3 za zadanie  
zadanie domowe 2-10  
inne 5 przyznawane w wyjątkowych przypadkach dla wyróżniających się studentów

Ostateczna ocena z zajęć jest bezpośrednio przeliczana z sumy otrzymanych punktów.

minimalna ilość punktów ocena końcowa
0 2
51 3
59 3+
67 4
75 4+
82 5
91 5+

Jak widać do zaliczenia zajęć wystarczające jest regularne przychodzenie oraz napisanie jednej tylko pracy. Możliwe jest również nie przychodzenie na zajęcia w ogóle i napisanie obydwu raportów na wysokim poziomie. Wymagało by to jednak wykonania obserwacji we własnym zakresie, co poza terminem zajęć może być bardzo utrudnione.

Obydwa raporty są przygotowywane przez studentów na konkretną, ustalaną na zajęciach datę. Po przekroczeniu terminu naliczane są ujemne punkty w tempie -2 / dobę. Oznacza to, że np za pracę oddaną dobę po terminie można uzyskać maksymalnie 18 lub 38 punktów (a nie 20 lub 40). Gdy ilość ujemnych punktów zrówna się z ilością możliwych do uzyskania za daną pracę (to jest po 10 lub 20 dniach) dostarczone wówczas raporty nie będą punktowane (choć dla informacji studenta mogą być ocenione, jednak bez żadnych korzyści punktowych).

Ze względu na różnorodność prowadzonych obserwacji i w związku z tym różnorodne tematy raportów nie ma ostatecznej i niezmiennej metody ich oceny. Niemniej jednak pewne elementy wymagane w protokołach są niezmienne, co prezentuje poniższa tabelka.

zawartość raportu ilość punktów do zdobycia komentarz
streszczenie mała musi być i ważne, by było to rzeczywiście streszczenie, czyli mikro wersja raportu, a nie spis treści czy fragment wstępu; tu mają się znaleźć najważniejsze informacje z każdej części raportu; niektórzy mówią, że streszczenie należy pisać na końcu;
wstęp średnia powinien wprowadzić w zagadnienie, przedstawić podstawowe informacje o badanym obiekcie, zaprezentować motywację i cel, który chcieliśmy osiągnąć w trakcie obserwacji;
jasno określony cel mała czy to we wstępie, czy gdzie indziej (ale najlepiej we wstępie lub osobnym miejscu) trzeba jasno określić cel pracy, by od początku wiadomo było o co się w raporcie rozchodzi; trzeba go podać nawet jeśli tytuł wszystko tłumaczy;
informacja o miejscu i czasie obserwacji mała krótka notka wystarczy, ale jest niezbędna; szczególnie bez informacji o czasie (i skali czasu w jakiej go podajemy) obserwacje są bezwartościowe;
informacja o sprzęcie mała koniecznie trzeba podać nazwę teleskopu i detektora, którym się obserwowało (można też wypisać ich podstawowe parametry);
zredukowane wyniki obserwacji średnia to jest to, co ma największą wartość w pracy obserwatora, bo analiza obserwacji może okazać się błędna, a zredukowany, konkretny pomiar będzie i za sto lat mógł być obrabiany;
analiza obserwacji (z wzorami i obliczeniami) duża nie jest konieczne podawanie każdego kroku obliczeń pośrednich, ani ich wyników, ale trzeba jasno opisać stosowaną metodę (z podaniem wzorów), podać jej źródło w literaturze lub internecie; warto też skomentować otrzymane wyniki, porównać z innymi (z literatury bądź internetu);
analiza niepewności (z wzorami i obliczeniami) duża gdzie tylko się da trzeba zastosować metody z pracowni fizycznej i oszacować (choćby pobieżnie) niepewności wszelkich otrzymanych wyników; wynik bez niepewności jest praktycznie bezwartościowy, bo nie da się go z niczym porównać;
wnioski/podsumowanie średnia umiejętność wyciągania wniosków z obserwacji jest nie mniej ważna, niż umiejętność ich wykonywania i redukcji; trzeba wyciągnąć wszystko co się da, skomentować wszystko co mogło mieć wpływ na wyniki, skomentować wszelkie rozbieżności, zgodności, małe i duże niepewności wyników; koniecznie trzeba się odnieść do wstępu i napisać, czy osiągnięty został planowany cel;
literatura mała warto ją podać choćby dla dodatkowych punktów; w przypadku stron www nie wystarczy adres, potrzeba też nazwy i autora witryny (jeśli są osiągalne);

Polecam też przejrzeć dostępne w sąsiednim dziale prace wykonane przez poprzednie roczniki studentów wraz z ich ocenami.

Prezentowany tu system ocen nie jest ostateczny i może być nieznacznie modyfikowany.